Στη Βουλή το Προσχέδιο Προϋπολογισμού -Μέτρα στήριξης 1,2 δισ. το 2020
07/10/201912:37

Στη Βουλή το Προσχέδιο Προϋπολογισμού -Μέτρα στήριξης 1,2 δισ. το 2020

[ad_1]

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 13:12

Της Δήμητρας Καδδά

Κατατέθηκε στη Βουλή το Προσχέδιο Προϋπολογισμού του 2020 από τον αρμόδιο ΥΠΟΙΚ Χρήστο Σταϊκούρα προβλέποντας ότι θα διαμορφωθεί στο 3,56% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα του 2020 και περιλαμβάνοντας τα μέτρα αναθέρμανσης της οικονομίας των 1,2 δισ. ευρώ.

Ο Προϋπολογισμός, βασίζεται σε ρυθμό ανάπτυξης 2,8% το 2020 (από 2% φέτος) και σε ισχυρή άνοδο των επενδύσεων κατά 13,4% τον επόμενο χρόνο (από 8,8% φέτος). Μια πρόβλεψη η οποία κρίθηκε απαιτητική αλλά εφικτή από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.

Το  προσχέδιο Προϋπολογισμού βρίσκεται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς, με την απόσταση που χωρίζει τις δύο πλευρές στο δημοσιονομικό πεδίο να έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία 24ωρα.

Πέρα από την ισχυρή ανάπτυξη, το Προσχέδιο βασίζεται και σε αύξηση της απασχόλησης κατά 2% φέτος και κατά 1,8% το 2020, αλλά και μείωση της ανεργίας στο 15,6% τον επόμενο χρόνο και σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8% (από 0,6% φέτος). Προβλέπει πέρα από το πακέτο αναθέρμανσης της οικονομίας και μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης (ηλεκτρονικές συναλλαγές, φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας με βάση τις πραγματικές αξίες ακινήτων κ.α.) αλλά και εξορθολογισμού των δαπανών και των εσόδων της Γενικής Κυβέρνηση, σύμφωνα με τον αρμόδιο Υφυπουργό Δημοσιονομικής Πολιτικής Θόδωρο Σκυλακάκη.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή προς τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ο προϋπολογισμός του 2020 προβλέπει σημαντική αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης από το 1,5% που παρατηρήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2019 στο 2,8%.  “Η πρόβλεψη αυτή είναι συντηρητική και θα αναθεωρηθεί μόλις υπάρξουν επαρκείς ενδείξεις για την πορεία της οικονομίας το δεύτερο εξάμηνο του 2019, στη διάρκεια του οποίου έχει ήδη υπάρξει πολύ σημαντική βελτίωση του οικονομικού κλίματος, όπως μετράται από τους αντίστοιχους δείκτες” επισημαίνεται.

Προβλέπει και συνολικό πλεόνασμα ύψους 1% του ΑΕΠ κατά ESA 2010 (σ.σ. με δαπάνες για τόκους).  Αναφέρεται ότι προβλέπει την αναδιάρθρωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, “με την ενίσχυση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του και την αποκάλυψη της πραγματικής του έκτασης, με τον τερματισμό της πλασματικής εικόνας που χαρακτήριζε την παρουσίαση της εκτέλεσής του τα τελευταία χρόνια”.

Αναφέρεται επίσης για τα μέτρα στήριξης ότι δημιουργεί το δημοσιονομικό χώρο “για τη σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών, την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων και την πυροδότηση ενός ενάρετου κύκλου οικονομικής προόδου για τα επόμενα χρόνια. Ενός κύκλου που θα χαρακτηρίζεται από επιταχυνόμενη ανάπτυξη και την αύξηση της απασχόλησης και του διαθέσιμου εισοδήματος όλων των πολιτών, με ταυτόχρονη τήρηση των εκάστοτε τιθέμενων δημοσιονομικών στόχων. Μια νέα κυβέρνηση εφαρμόζει μια καινούρια οικονομική πολιτική με τη φιλοδοξία να θέσει τις βάσεις για μια νέα εποχή για την ελληνική οικονομία και κοινωνία”.

Για το έτος 2019, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, μετά τις προστιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 6,996 δισ. ευρώ ή 3,68% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 346 εκατ. ευρώ και αυξημένο κατά 51 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού 2019. Το διαρθρωτικό ισοζύγιο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα της τάξης του 2,7% του ΑΕΠ. Αντίστοιχα, με βάση τη μεθοδολογία ESA σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 8,146 δισ. ευρώ ή 4,3% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 712 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού 2019.

Για το έτος 2020, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,026 δισ. ευρώ ή 3,56% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 120 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, κατά ESA σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,178 δισ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ. Το διαρθρωτικό ισοζύγιο για το 2020 προβλέπεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα της τάξης του 1,8% του ΑΕΠ, υπερκαλύπτοντας τον μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο (0,25% του ΑΕΠ).

Προαναγγέλλεται επίδομα θέρμανσης για φέτος

“Φέτος σχεδιάζεται η χορήγηση σημαντικού μέρους του επιδόματος θέρμανσης για να διευκολυνθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά λόγω της αστάθειας που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα σε ό,τι αφορά τις τιμές των καυσίμων” προαναγγέλλει το ΥΠΟΙΚ. Σύμφωνα με πληροφορίες το περιθώριο αυτό προέκυψε μετά από στοιχεία που δείχνουν ότι υπάρχει ο δημοσιονομικός χώρος και έτσι μειώνεται το “βάρος” για το 2020.

Επίσης αναφέρεται  στη βελτίωση που προέκυψε από την καλύτερη πορεία των εσόδων από τον Ιούλιο και μετά σε συνδυασμό με την αναμόρφωση της ρύθμισης των 120 δόσεων, η οποία μετά από μία διστακτική αρχή σημείωσε τελικά αξιόλογη επιτυχία, καθώς και από τη γενικότερη καλυτέρευση του οικονομικού κλίματος μετά τις εκλογές έχει ως αποτέλεσμα την ασφαλή πρόβλεψη για επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2019.

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Ενώ, το 2018, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έκλεισε στα 6,237 δισ. ευρώ, φέτος υπολογίζεται να κλείσει στα 6,15 δισ. ευρώ, πολύ κάτω από τον στόχο των 6,75 δισ. ευρώ ο οποίος αναμένεται να διατηρηθεί και το 2020. Στο Προσχέδιο αναφέρεται σχετικά ότι το ύψος του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ το 2020 θα είναι  750 εκατ. ευρώ, ενώ θα  μεταφερθούν “250 εκατ. ευρώ από το εθνικό σκέλος στο συγχρηματοδοτούμενο, ενισχύοντας τα αναμενόμενα αναπτυξιακά οφέλη, λόγω του υψηλότερου πολλαπλασιαστή του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους, δημιουργώντας δημοσιονομικό όφελος περί τα 170 εκατ. ευρώ”.

Οι παρεμβάσεις του 2020 με αύξηση στο 30% των ηλεκτρονικών συναλλαγών

προυπ2

Οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις για το έτος 2020 στοχεύουν στην επιτάχυνση της αναπτυξιακής πορείας της Ελληνικής Οικονομίας, μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μεταρρυθμίσεων που αποσκοπεί στη μεγιστοποίηση της κοινωνικής ευημερίας που είναι συνάρτηση της ευημερίας για κάθε έναν από τους πολίτες. Οι παρεμβάσεις αυτές διακρίνονται σε δύο άξονες: αναπτυξιακές και κοινωνικές παρεμβάσεις και  παρεμβάσεις βελτίωσης του δημοσιονομικού αποτελέσματος.

Αναλυτικά περιλαμβάνουν:

Α. Αναπτυξιακές και Κοινωνικές Παρεμβάσεις Οικογένεια και Υπογεννητικότητα

• Χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2020, με εξαιρετικά διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που καλύπτουν το 90% των οικογενειών.

• Μετάπτωση στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ του 13% των ειδών βρεφικής ηλικίας και των κρανών ασφαλείας.

• Μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 9% και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για κάθε παιδί.

• Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων πλήρους απασχόλησης κατά περίπου μια μονάδα βάσης.

Επιχειρήσεις

• Μείωση του φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 28% στο 24% από τη χρήση του 2019.

• Μείωση της φορολογίας των κερδών που θα διανεμηθούν το 2020 από 10% σε 5%.

Οικοδομική Δραστηριότητα

• Αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για τρία (3) έτη και του φόρου υπεραξίας ακινήτων.

• Επιστροφή μέρους των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η οποία δεν θα επιφέρει επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του 2020.

Β. Παρεμβάσεις βελτίωσης δημοσιονομικού αποτελέσματος

• Δραστική αναπροσαρμογή των ορίων δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού με σκοπό τον περιορισμό της υποεκτέλεσης που παρουσιάστηκε τα προηγούμενα έτη και τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου για την ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των πολιτών.

• Θεσμοθέτηση νέου Ειδικού Αποθεματικού για την εξυπηρέτηση των δαπανών αυξημένης αβεβαιότητας που αφορούν, κυρίως τους τομείς παιδείας, υγείας, κοινωνικής πρόνοιας, άμυνας και ασφάλειας των πολιτών. Το Ειδικό Αποθεματικό θα χρησιμοποιείται για τη συστηματική ενίσχυση των Υπουργείων σε όλη τη διάρκεια του έτους.

* Αναδιαμόρφωση Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων

• Μεταφορά 250 εκατ. ευρώ από το εθνικό σκέλος στο συγχρηματοδοτούμενο, ενισχύοντας τα αναμενόμενα αναπτυξιακά οφέλη, λόγω του υψηλότερου πολλαπλασιαστή του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους, δημιουργώντας δημοσιονομικό όφελος περί τα 170 εκατ. ευρώ.

* Επισκόπηση δαπανών και εσόδων και αύξηση αποτελεσματικότητας Γενικής Κυβέρνησης

• Επισκόπηση δαπανών και εσόδων με σκοπό οι υπηρεσίες που παρέχουν οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης να έχουν μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα για τους πολίτες. Ειδικότερα, η επισκόπηση δαπανών και εσόδων καλύπτει περισσότερες από 20 ειδικές δράσεις που αφορούν τομείς όπως η εισιτηριοδιαφυγή, η βελτιστοποίηση μεθόδων είσπραξης δημοτικών εσόδων, η εξοικονόμηση ενέργειας, η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, η αξιοποίηση δημόσιων κτιρίων κ.α. Επίσης βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα των δαπανών και προγραμμάτων του ΟΑΕΔ.

* Καταπολέμηση φοροδιαφυγής

• Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, η μείωση της παραοικονομίας και η διεύρυνση της φορολογικής βάσης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μειωθούν περαιτέρω τα φορολογικά βάρη στους πολίτες που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι αποδεδειγμένα το πιο αποτελεσματικό μέτρο σε αυτή την κατεύθυνση. Για αυτό το σκοπό θεσμοθετείται αυξημένος συντελεστής 30% κατά τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

Η προσπάθεια αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής δεν είναι άλλωστε υπόθεση αποκλειστικά και μόνο του κράτους. Αφορά ολόκληρη την κοινωνία και ιδίως τους φορολογούμενους πολίτες, η κινητοποίηση των οποίων σε συνδυασμό με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών την οποία ενσωματώνει ο προϋπολογισμός του 2020, δημιουργεί το απαραίτητο πλαίσιο περιορισμού της φοροδιαφυγής και εξασφάλισης πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου που θα χρησιμοποιηθεί στα επόμενα έτη για τον περαιτέρω περιορισμό των φορολογικών βαρών και την αύξηση των κοινωνικών δαπανών.

* Αναπροσαρμογή αντικειμενικών αξιών ακινήτων

• Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με βάση τις πραγματικές αξίες, θα συμβάλει στην αύξηση της εισπραξιμότητας σε ιδιοκτησίες συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που τώρα το επίπεδο των αντικειμενικών αξιών είναι αρκετά χαμηλότερο έναντι της εμπορικής αξίας καθώς και σε περιοχές της χώρας με πολύ υψηλή αξία ακινήτων (πολυτελείς παραθεριστικές περιοχές), που ως τώρα δεν λαμβάνονταν υπόψη. Αυτή η παρέμβαση θα δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω μείωση των βαρών στους πολίτες που κατέβαλαν δυσανάλογα υψηλούς φόρους ακίνητης περιουσίας.

• Ενίσχυση των ελέγχων σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων (πχ. AirBnB).

* Επιτάχυνση επίλυσης εκκρεμών φορολογικών διαφορών στα διοικητικά δικαστήρια

• Η ταχύτερη εκκαθάριση των φορολογικών εκκρεμοτήτων των πολιτών θα συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού καθώς και στην αποσυμφόρηση των διοικητικών δικαστηρίων.

Οι 10 αλλαγές – έπαθλα για ηλεκτρονικές πληρωμές

Το ΥΠΟΙΚ αναφέρει ότι “η βασική προτεραιότητα της δημοσιονομικής στρατηγικής για το έτος 2020 αποτελεί η αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης, η μείωση της υπερφορολόγησης, η ενίσχυση των επενδύσεων και των διαθέσιμων εισοδημάτων των πολιτών και η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, με παράλληλη διασφάλιση της επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων που περιλαμβάνονται στους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας. Στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης για το 2020 ανέρχεται σε 3,5% του ΑΕΠ. Η επίτευξη των ανωτέρω προτεραιοτήτων επιχειρείται με την έναρξη νέων δράσεων αλλά και τη συνέχιση της υλοποίησης ή επέκταση κάποιων παλαιότερων δράσεων, όπως:

1. η φορολογική ελάφρυνση των φυσικών και νομικών προσώπων μέσω παρεμβάσεων όπως η μείωση των φορολογικών συντελεστών,
2.  η παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας, μέσω της χορήγησης επιδόματος για κάθε γέννηση, καθώς και της μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ σε βασικά είδη βρεφικής ηλικίας,
3.  η τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων,
4. η περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, μέσω της εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων και της παροχής κινήτρων στους φορολογούμενους για ηλεκτρονικές πληρωμές (αύξηση του ύψους των απαιτούμενων ετήσιων ηλεκτρονικών πληρωμών, συμμετοχή σε κληρώσεις με χρηματικά έπαθλα),
5.  η επισκόπηση δαπανών στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης (πέραν των πιλοτικών εφαρμογών που είχαν προγραμματιστεί) προκειμένου να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος για την εφαρμογή δράσεων με προσανατολισμό στην οικονομική ανάπτυξη,
6.    η ρεαλιστικότερη αποτύπωση των ορίων δαπανών των Υπουργείων κατά την κατάρτιση του Κρατικού Προϋπολογισμού ως αποτέλεσμα της συνεργασίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και των ΓΔΟΥ των Υπουργείων,
7.  η συγκέντρωση των πλεοναζόντων διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου με σκοπό την άσκηση αποτελεσματικότερων πολιτικών διαχείρισης ρευστότητας,
8.   η κάλυψη των κενών που παρατηρούνται σε διάφορους κρίσιμους τομείς για τη λειτουργία του κράτους, όπως π.χ. η παιδεία, η υγεία και η ασφάλεια, με νέες προσλήψεις,
9. η συνέχιση των δράσεων του ΟΠΕΚΑ για τη στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και
10.   η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων

Η πορεία του ΑΕΠ

Για το φετινό ΑΕΠ αναφέρεται στο Προσχέδιο ότι “αντίθετα με το 2018, η ανάπτυξη αναμένεται να προέλθει από την εγχώρια ζήτηση, με την ανοδική πορεία όλων των συνιστωσών της τελευταίας να αντισταθμίζει σε μεγάλο βαθμό την επίδραση του επιβραδυμένου εξωτερικού οικονομικού περιβάλλοντος. Έναντι του Προγράμματος Σταθερότητας, οι αναθεωρημένες εκτιμήσεις των συνιστωσών της εγχώριας ζήτησης δείχνουν μεγαλύτερη συμβολή στην ανάπτυξη από τις επενδύσεις κατά 0,5% του ΑΕΠ, η οποία προβλέπεται να επιτευχθεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους και υπερκαλύπτει τη μείωση της συμβολής της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 0,3%. Ως κύριοι μοχλοί της επιτάχυνσης εκτιμώνται η ενισχυμένη πολιτική σταθερότητα και η ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των νοικοκυριών (μείωση ΕΝΦΙΑ, ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη φορολογική διοίκηση μέσω των αναμορφωμένων 120 δόσεων). Η πραγματική δημόσια κατανάλωση εκτιμάται ότι θα ανακάμψει κατά 1,6% έναντι της σημαντικής μείωσής της το 2018, η οποία διαμόρφωσε χαμηλή βάση για το τρέχον έτος.

Για το ΑΕΠ του 2020 αναφέρεται ότι “ο προσανατολισμός σε οικονομικές πολιτικές φιλικότερες προς την ανάπτυξη, αλλά και σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που βελτιώνουν το επενδυτικό περιβάλλον, αναμένεται να επιταχύνουν τη μεγέθυνση της οικονομίας. Αντίθετα με την προς τα κάτω αναθεώρηση του ρυθμού ανάπτυξης του 2019, η πρόβλεψη για την οικονομική ανάπτυξη του 2020 είναι σημαντικά αυξημένη έναντι του Προγράμματος Σταθερότητας, με κύριο μοχλό τη δέσμη των δημοσιονομικών μέτρων με έναρξη εφαρμογής εντός του 2020 και την εδραίωση, μέσω αυτών, του περιβάλλοντος θετικών προσδοκιών που ήδη διαφαίνεται στην οικονομία.

Μεταξύ των νέων αυτών μέτρων πολιτικής, που αναμένεται να έχουν καθαρή συμβολή 0,5 ποσοστιαίων μονάδων στην ανάπτυξη του 2020, η κυριότερη θετική επίδραση στην οικονομία αναμένεται να προέλθει από την αναδιαμόρφωση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και τη δραστική μείωση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων, μέσω των καναλιών της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων”.

Βασικαμεγεθη

Διαβάστε ακόμη:
– Προϋπολογισμός: Πώς έκλεισε η διαφορά με τους θεσμούς – Το Plan B για περαίωση

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα