26/01/202010:25

Πατρών – Πύργου: Οι πέντε υπουργοί που διαχειρίστηκαν το έργο και η σημερινή δύσκολη εξίσωση

Στις αρχές της νεάς χιλιετηρίδας ξεκίνησε να σχεδιάζεται η Πατρών Πύργου, ως τμήμα της Ολυμπίας οδού με όραμα, τότε, να φτάσει από την Κόρινθο και την Πάτρα, μέχρι το λίκνο του Ολυμπισμού και την Καλαμάτα.

Πέντε ήταν οι υπουργοί κυβερνήσεων -Κώστας Λαλιώτης, Γιώργος Σουφλίας, Κωστής Χατζηγάκης, Μιχάλης Χρυσοχοίδης και Χρήστος Σπίρτζης- που διαχειρίστηκαν την όλη υπόθεση, με στόχο βέβαια θεμιτό, να ‘καρπωθούν’ και τα όποια πολιτικά οφέλη. Μέχρις ότου φτάσουμε στο σήμερα και τη μεταβίβαση του ‘καυτού’ αυτού φακέλου, με εκκρεμότητα και στον Κώστα Αχ. Καραμανλή.
@ Κώστας Λαλιώτης: Ο τότε πανίσχυρος Υπουργός, το 2001, επί κυβερνήσεως Κώστα Σημίτη κάνει την πρώτη προσπάθεια να ξεκινήσουν οι δημοπρασίες στους νέους μεγάλους Αυτοκινητόδρομους (Διευρωπαϊκά Δίκτυα). Ανάμεσα σε αυτούς θα περιληφθεί τότε και η Ολυμπία Οδός, με την διευρυμένη της μορφή όμως (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα).
@ Γιώργος Σουφλιάς: Ο επόμενος Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, επί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλή επαναφέρει το 2004 πρόγραμμα των νέων μεγάλων υποδομών. Η Ολυμπία δημοπρατείται, για πρώτη φορά, εξ ολοκλήρου (Αθήνα, Κόρινθος, Πάτρα, Πύργος). Τα έργα θα ξεκινήσουν βέβαια 4 χρόνια αργότερα, στα τέλη καλοκαιριού του 2008. Το έργο ‘παγώνει’ το ’11 όπως όλα τα έργα στους Αυτοκινητόδρομους, λόγω έλλειψης πόρων καθώς η χώρα μας βρίσκεται στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης και των capital control’s, εντός Μνημονίου. Η πρόοδος, στο τμήμα Πάτρα-Πύργος, είναι μόλις στο 15% καθώς έχουν γίνει μόνο ορισμένα τοιχία και γέφυρες, στα πεδινά της Ηλείας. Για τα επόμενα δύο χρόνια το έργο ‘στοιχειώνει’, μαζί με τ’ άλλα έργα υποδομών.
Κωστής Χατζηδάκης: Το Νοέμβριο του ’12 ο τότε Υπουργός Υποδομών, στην κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά, ανακοινώνει τη νέα συμφωνία για την επανέναρξη κατασκευής των αυτοκινητοδρ΄όμων. Αλλά η Ολυμπία οδός αποκόπτεται από το κύριο αντικείμενο του έργου, προς κατασκευή, περιορίζεται στο Κόρινθος-Πάτρα. Την ίδια περίοδο το άλλο μεγάλο έργο, στην Κεντρική Πελοπόννησο (Μωρέας) -Κόρινθος, Τρίπολη, Καλαμάτα, Σπάρτη- επανέρχεται σε χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης.
Μιχάλης Χρυσοχοϊδης. Ο τότε Υπουργός Υποδομών, της κυβέρνησης Σαμαρά, εξαγγέλλει το ’13 το νέο διαγωνισμό (Βορειοδυτική Πελοπόννησος) με προτεραιότητα το Πάτρα-Πύργος αλλά και το Καλό Νερό-Τσακώνα. Τον Ιούνιο του 2014 ανακοινώνεται από τον ίδιο υπουργό το τεύχος δημοπράτησης του έργου Πάτρα-Πύργος με κόστος 445 εκατ. ευρώ, για τον Νοέμβριο. Οι προετοιμασίες ξεκινούν. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί το 2018. Ερχονται όμως εκλογές, μετά την παραίτηση της κυβέρνησης…
@ Χρήστος Σπίρτζης: Το Φεβρουάριο του 2015 ο Υπουργός της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα, διαχωρίζει το έργο σε οκτώ τμήματα. Στα τέλη Μαρτίου δεν έχει οριστικοποιηθεί η διαδικασία ενώ ήδη ξεσπά κόντρα για τη νότια χάραξη, μετά το Μιντιλόγλι, η οποία χωρίζει σε δύο μέτωπα, Αχαιούς και Ηλείους. Μετά από παρατεταμένη… ωρίμανση, έως τα τέλη του 2018, τα 6 μόλις, από τα 8 τμήματα, συμβασιοποιημένα σε εργολήπτες, πάνε στο Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν στη Βουλή. Για να μπορέσουν να υπογραφούν και να ξεκινήσει η συμβατική περίοδος 3,5 ετών κατασκευής τους.
Χρειάστηκαν 6 μήνες κυβερνητικής θητείας για να ανακοινωθεί ότι το έργο της κατασκευής του δρόμου Πάτρα-Πύργος, μπορεί τελικά να ξεκινήσει μέσα στο 2020. Τα… εξάμηνα της υπομονής εκ μέρους του κ.Καραμανλή προκαλούν συνειρμούς σε σχέση με τα επτά εξάμηνα της υπομονής και των υποσχέσεων του προκατόχου του (4ος, Απρίλιος 2015 – 10ος, Οκτώβριος 2018).
Στη δύσκολη… εξίσωση (χρηματοδότηση συν (+) χρονοδιάγραμμα, δια (/) της οριστικής διαγωνιστικής διαδικασίας) με φόντο μάλιστα τους 55 νεκρούς της τελευταίας 4ετίας, ο νέος υπουργός θα πρέπει να δώσει αξιόπιστη λύση.
Διότι, όπως και στην περίπτωσηπροκατόχων του (Σουφλιά, Χατζηδάκη) ο άγνωστος παρονομαστής (πολιτικός χρόνος και πιθανότητα πρόωρων εκλογών) ρέει σε βάρος του!
Του Πάνου Σακελλαρόπουλου
pelop.gr

 

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα