16/01/202014:18

Πατρών-Πύργου: Ίσως φτάσει Άνοιξη για τις αποφάσεις κατασκευής του αυτοκινητόδρομου!- Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης του υπ. Υποδομών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Εγκλωβισμένη μέχρι να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραμένει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος. Η υπομονή όμως της τοπικής κοινωνίας έχει εξαντληθεί προ πολλού.
Η εκκρεμότητα αφορά στο αν θα ενταχθεί το Πάτρα-Πύργος στην Ολυμπία οδό ή θα επαναπροκηρύξει το έργο με άλλη διαδικασία, όπως είναι το ενιαίο έργο. Υπάρχει βεβαίως και ο υπάρχων τρόπος, δηλαδή με τις οκτώ εργολαβίες εκ των οποίων στις πέντε έχουν υπογραφεί συμβάσεις από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι διαφωνεί με την διατήρηση των εργολαβιών. Οι ανάδοχοί τους εκτελούν εργασίες, όπως έχει γράψει η «Π». Παρόλα αυτά, η βούληση του υπουργείου είναι να διαλύσει τις πέντε συμβάσεις και κύκλοι του υποστηρίζουν ότι οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε καλό δρόμο.
Τα σενάρια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας το τελευταίο πεντάμηνο προκρίνουν την ανάληψη του έργου από το σχήμα που αναβάθμισε την Πατρών-Κορίνθου και προϊδεάζουν την κοινή γνώμη ότι θα γίνουν επίσημες ανακοινώσεις σε λίγες εβδομάδες.
Πατρών-Πύργου: Ίσως φτάσει Άνοιξη για τις αποφάσεις κατασκευής του αυτοκινητόδρομου!
Υπάρχουν όμως και άλλες απόψεις που θέλουν να καθυστερεί η τελική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς τα πολιτικά στελέχη της ανέλαβαν πρόσφατα τα χαρτοφυλάκιά τους και χρειάζονται κάποιο χρονικό διάστημα για να ενημερωθούν. Μετριοπαθείς εκτιμήσεις που γίνονταν από το προηγούμενο φθινόπωρο ανέφεραν ότι θα φτάσουμε στην άνοιξη του 2020 μέχρι να αποφασίσουν οι Βρυξέλλες τον τρόπο που θα προχωρήσει οριστικά το έργο.
Ακόμα και στην περίπτωση που συμφωνηθεί να λυθούν οι πέντε εργολαβίες, θα απαιτηθούν επιπλέον διαδικασίες, καθώς οι ανάδοχοι έχουν προϊδεάσει ότι θα αξιώσουν αποζημιώσεις. Επιπλέον, ο ένας από αυτούς, ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου της «Μηχανικής» έχει δηλώσει ότι θα προσφύγει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια για τις δύο εργολαβίες που έχει αναλάβει.
Στο μεταξύ, οι εργασίες συνεχίζονται μετ’ εμποδίων και είναι ενδεικτικό του κλίματος που έχει διαμορφωθεί ανάμεσα στο υπουργείο και τους αναδόχους ότι οι δεύτεροι δεν έχουν λάβει τις προκαταβολές που συνηθίζεται να λαμβάνουν τα κατασκευαστικά σχήματα όταν αναλαμβάνουν να εκτελέσουν ένα έργο.
Αντιθέτως, ξεκίνησαν πριν από τα Χριστούγεννα να τους αποδίδονται χρήματα για εργασίες που έχουν πιστοποιηθεί, καθώς σε αντίθετη περίπτωση οι ανάδοχοι θα δικαιούνταν να τα διεκδικήσουν με το νόμιμο τόκο.

 

Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης για το Πάτρα – Πύργος

Προς ολοκλήρωση οδεύει η δύσκολη διαπραγμάτευση μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των μετόχων της Ολυμπίας Οδού για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, με τα ζητήματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα να αφορούν στο ύψος της συμμετοχής των ιδιωτών στην χρηματοδότηση του έργου και στο ποσοστό απόδοσης κεφαλαίων (IRR).

Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, το κόστος κατασκευής του οδικού άξονα αναμένεται να ανέλθει σε 295 εκατομμύρια ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται το κόστος για τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου και για την κατασκευή των σταθμών διοδίων στο τμήμα των περίπου 70 χιλιομέτρων που θα συνδέουν την Πάτρα με τον Πύργο.

Οι διαπραγματεύσεις με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού είναι σε εξέλιξη, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία για την χρηματοδοτική τους συμβολή στην κατασκευή του οδικού άξονα.

Πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων εκτιμούν ότι για να εγκριθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) η ένταξη του αυτοκινητόδρομου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, οι μέτοχοι της εταιρείας θα πρέπει να αναλάβουν σημαντικό ρίσκο στην χρηματοδότηση του έργου, δεσμεύοντας περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ.

Κατά τις ίδιες πηγές, υπό εξέταση είναι και το ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης παραχώρησης, η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2008 και έχει διάρκεια 30 ετών.

Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα για το οποίο δεν έχει βρεθεί ακόμα κοινός τόπος μεταξύ Δημοσίου και Ολυμπίας Οδού, αφορά στο ποσοστό της απόδοσης του έργου (IRR). Σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά του Δημοσίου θεωρεί ότι ένα ποσοστό της τάξεως του 11% είναι εύλογο.

Το παρασκήνιο της διαπραγμάτευσης

Οι διαπραγματεύσεις του υπουργείου Υποδομών με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού και κυρίως με τον γαλλικό όμιλο Vinci Concessions και τον όμιλο ισπανικών και γερμανικών συμφερόντων Hochtief Solutions PPP, αποτέλεσαν εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση.

Και οι δύο εταιρείες, οι οποίες ελέγχουν το 29,9% και 17% αντίστοιχα του μετοχικού κεφαλαίου της Ολυμπίας Οδού, ήταν αρχικά αρνητικές στην ένταξη του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης.

Πιο σκληρή στάση υιοθέτησε η Hochtief Solutions PPP, η οποία δεν θα συμμετάσχει στο κατασκευαστικό κομμάτι του έργου. Για να πεισθούν μάλιστα όλοι οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού και να στηρίξουν ομόφωνα τη λύση της ένταξης του τμήματος Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης, έγιναν συζητήσεις και με τον Γερμανό πρέσβη, προκειμένου να καμφθούν οι αντιρρήσεις της Hochtief.

Εκτός από τη γαλλική Vinci Concessions, στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου αναμένεται να συμβάλλουν χρηματοδοτικά και οι τρεις ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στη μετοχική σύνθεση της Ολυμπίας Οδού (ΑΒΑΞ 19,1%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 17% και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 17%).

Για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων είναι ενήμερη η Κομισιόν, δεδομένου ότι ένα σημαντικό μέρος του κόστους κατασκευής του έργου αναμένεται να καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους.

economistas.gr- pelop.gr

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα