21/01/202019:59

Ο Καραμανλής «δίνει» τον Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό με παραχώρηση- Υπάρχει συμφωνία, δήλωσε ο υπουργός, αλλά εκκρεμεί έγκριση της Κομισιόν- Υποσχέθηκε εργοτάξια μέσα στο 2020 – Δηλώσεις

Υπήρξε συμφωνία με την Ολυμπία Οδό αλλά εκκρεμεί η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Την συμφωνία με την Ολυμπία Οδό για να αναλάβει την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος και την ακύρωση των οχτώ εργολαβιών του έργου ανακοίνωσε και επίσημα ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής μετά από συναντήσεις που είχε με βουλευτές του νομού Αχαΐας και τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας. Μόνο που όπως παραδέχθηκε ο υπουργός το σχέδιο δεν έχει εγκριθεί ακόμη από την ΕΕ, και όπως είπε αν τελικά δεν δοθεί το οριστικό ΟΚ «η μόνη λύση είναι ο νέος διαγωνισμός».

«Σήμερα μπορώ να σας ανακοινώσω ότι συμφωνήσαμε με την Ολυμπία Οδό να υλοποιήσει το έργο, το οποίο θα ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης. Η υλοποίηση συμφωνήσαμε να μην κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες -όμως τώρα εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του. Επιπλέον, με τη λύση αυτή η επίβλεψη του έργου γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040. Και βέβαια, αν δεν υπάρχουν εξωγενείς καθυστερήσεις το έργο θα είναι έτοιμο το 2023. Ακόμα, όμως, κι αν παρ’ ελπίδα αναγκαστούμε να πάμε πέραν του 2023, πλέον με την μη κατάτμηση έχουμε διασφαλίσει ότι δεν θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.

Ο υπουργός σημείωσε ότι «έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας» καθώς παραμένει το κρίσιμο στάδιο της έγκρισης όλων των παραπάνω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Όπως είναι γνωστό, έχουμε ήδη κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις μαζί της, πλέον το αίτημα είναι και επίσημο και περιμένουμε στους επόμενους μήνες, το οριστικό ΟΚ. Πιστεύω ότι θα το λάβουμε. Αν όχι, θα αναγκαστούμε να πάμε σε νέο διαγωνισμό. Πάλι θα γίνει το έργο. Αλλά θα πάρει παραπάνω χρόνο η διαδικασία. Πιστεύω βάσιμα όμως ότι αυτό δεν θα χρειαστεί», πρόσθεσε.

Εργοτάξια μέσα στο 2020

Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ότι «αν όλα πάνε καλά, μπορούμε να έχουμε εργοτάξια μέσα στο 2020». Σημείωσε όμως ότι  μία περίπτωση υπάρχει μόνο να καθυστερήσει το να ξεκινήσει το έργο. «Ένας κίνδυνος να υπάρξουν δικαστικές προσφυγές για λόγους επιχειρηματικών συμφερόντων, από κάποιον από τους τρεις σημερινούς εργολάβους».

Αφού διαβεβαίωσε πως οι τωρινοί εργολάβοι θα αποζημιωθούν έστειλε και ένα μήνυμα. «Ελπίζω ότι κανείς δεν θα βάλει τελικά το προσωπικό γινάτι και το στενό οικονομικό και επιχειρηματικό του συμφέρον πάνω από το καλό των πολιτών και του τόπου. Το έργο πλέον κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει. Θα μπορούσε μόνο εκδικητικά να το καθυστερήσει. Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα το κάνει», τόνισε.

Η τωρινή κατάσταση

Δικαιολογώντας την απόφαση για να ακυρώσει τις εργολαβίες και αφού υπενθύμισε ότι η Νέα Δημοκρατία ήταν εξ αρχής αντίθετη ο κ. Καραμανλής σημείωσε: «Στην κατάσταση που παραλάβαμε, στις δύο εργολαβίες ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος (σ.σ. ο Τοξότης του ομίλου Καλογρίτσα) και σε άλλη μία υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ. Στις άλλες πέντε υπήρχαν τρεις διαφορετικοί ανάδοχοι. Θα είμαι ειλικρινής, δεν ενέπνεαν όλοι την ίδια εμπιστοσύνη ότι μπορούν να ολοκληρώσουν εγκαίρως τα κομμάτια του έργου τους. Στα λόγια μπορούμε να λέμε ότι θα ολοκληρωθεί ένα έργο μέσα σε μια νύχτα, αλλά τα αδιάψευστα γεγονότα άλλα δείχνουν».

«Ήδη υπήρχαν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και ήδη εργολάβοι είχαν αρχίσει να έχουν πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις… Κι ακόμα και αν κατάφερναν να ολοκληρωθούν κάποτε αυτά τα έργα, θα παίρναμε πέντε έργα αποσπασματικά, τα οποία δεν θα συνέδεαν καμία περιοχή της Ηλείας με την Πάτρα και την Αθήνα, ούτε θα δημιουργούσαν πρόσβαση από και προς την Κυλλήνη, την Αμαλιάδα και τον Πύργο. Και επιπλέον θα είχαμε και τον κίνδυνο, αν όχι τη βεβαιότητα, να χαθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις», δήλωσε ακόμη ο κ. Καραμανλής.

 

Δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή σχετικά με τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος

 Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής συναντήθηκε σήμερα με τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, Αχαΐας, κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου, κ. Ανδρέα Κατσανιώτη, κ. Άγγελο Τσιγκρή, κ. Ιάσωνα Φωτήλα και Ηλείας, κ. Διονυσία Αυγερινοπούλου, κ. Ανδρέα Νικολακόπουλο, κ. Κωνσταντίνο Τζαβάρα σχετικά με τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος.

Αμέσως μετά πραγματοποιήθηκε, για το ίδιο θέμα, συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας κ. Νεκτάριο Φαρμάκη, την Επιτροπή Παρακολούθησης του Έργου, όπως ορίστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο, τους επικεφαλής των παρατάξεων, τους εκπροσώπους της ΠΕΔ και του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας.

Ο Υπουργός δήλωσε:

Οι συζητήσεις μας ήταν πραγματικά εποικοδομητικές, αφού κι εμείς από την πλευρά μας είχαμε σημαντικά νέα, και εστιάστηκαν σε ένα έργο: Πάτρα – Πύργος. Ένα έργο το οποίο δεν έχει υλοποιηθεί εδώ και πολλά χρόνια και αυτό έχει τεράστιο κόστος. Κόστος οικονομικό, κόστος κοινωνικό και το χειρότερο, κόστος σε ανθρώπινες ζωές. Σήμερα μάλιστα πολίτες διαμαρτυρήθηκαν για αυτό. Και είχαν δίκιο. Χωρίς να θέλω να φανεί αντιφατικό, είμαστε δίπλα τους. Έχουμε την ίδια αγωνία.

Αυτό το έργο σήμερα που μιλάμε μπορούσε και έπρεπε να είχε ήδη ολοκληρωθεί. Ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση, από την προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ακύρωσε το διαγωνισμό, το έσπασε σε 8 κομμάτια, έχασε πολύτιμο χρόνο, το έβαλε σε κίνδυνο, για δικούς της πολύ συγκεκριμένους λόγους. Όμως αυτά τα έχουμε πει πολλές φορές. Το θέμα είναι τι γίνεται τώρα.

Στην κατάσταση που παραλάβαμε, στις 2 εργολαβίες ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος και σε άλλη μία υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ. Στις άλλες 5 υπήρχαν 3 διαφορετικοί ανάδοχοι. Θα είμαι ειλικρινής, δεν ενέπνεαν όλοι την ίδια εμπιστοσύνη ότι μπορούν να ολοκληρώσουν εγκαίρως τα κομμάτια του έργου τους. Στα λόγια μπορούμε να λέμε ότι θα ολοκληρωθεί ένα έργο μέσα σε μια νύχτα, αλλά τα αδιάψευστα γεγονότα άλλα δείχνουν…

Ήδη υπήρχαν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και ήδη εργολάβοι είχαν αρχίσει να έχουν πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις… Κι ακόμα και αν κατάφερναν να ολοκληρωθούν κάποτε αυτά τα έργα, θα παίρναμε 5 έργα αποσπασματικά, τα οποία δεν θα συνέδεαν καμία περιοχή της Ηλείας με την Πάτρα και την Αθήνα, ούτε θα δημιουργούσαν πρόσβαση από και προς την Κυλλήνη, την Αμαλιάδα και τον Πύργο. Και επιπλέον θα είχαμε και τον κίνδυνο, αν όχι τη βεβαιότητα, να χαθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.

Με άλλα λόγια, το πραγματικό δίλημμα φτάσαμε να είναι αν το έργο θα γίνει τελικά ή όχι.

Εμείς, απ’ όταν ακόμα ήμασταν στην αντιπολίτευση είχαμε διαφωνήσει πλήρως με την κατάτμηση. Τώρα, είχαμε δύο επιλογές: Η μία, η εύκολη, ήταν να προχωρήσουμε κι εμείς σε αυτόν τον λάθος δρόμο των προηγούμενων. Δήθεν για να μην χαθεί άλλος χρόνος. Ποιος θα μπορούσε να μας κατηγορήσει; Αυτοί που τώρα λένε ότι δήθεν εμείς καθυστερούμε; Και όταν το έργο όχι απλώς καθυστερούσε αλλά ναυαγούσε οριστικά, όπως ήταν μαθηματικώς βέβαιο, θα λέγαμε «δεν φταίμε εμείς, οι προηγούμενοι φταίνε»… Πολιτικά και κομματικά, εμείς θα είχαμε καθαρίσει. Όμως η δουλειά μας είναι να κοιτάμε το συμφέρον του τόπου, όχι το συμφέρον το προσωπικό μας και το κομματικό.

Η άλλη επιλογή, η δύσκολη, ήταν να βρούμε λύση για να γίνει το έργο. Και βρήκαμε. Σήμερα μπορώ να σας ανακοινώσω ότι συμφωνήσαμε με την Ολυμπία Οδό να υλοποιήσει το έργο, το οποίο θα ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης. Η υλοποίηση συμφωνήσαμε να μην κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες -όμως τώρα εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του. Επιπλέον, με τη λύση αυτή η επίβλεψη του έργου γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040. Και βέβαια, αν δεν υπάρχουν εξωγενείς καθυστερήσεις το έργο θα είναι έτοιμο το 2023. Ακόμα, όμως, κι αν παρ’ ελπίδα αναγκαστούμε να πάμε πέραν του 2023, πλέον με την μη κατάτμηση έχουμε διασφαλίσει ότι δεν θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση. Κι αυτό είναι άλλο ένα σπουδαίο νέο!

Εξυπακούεται ότι οι εργολάβοι των 5 σημερινών εργολαβιών θα αποζημιωθούν κανονικά, όπως ο νόμος ορίζει και τους ευχαριστούμε για τις υπηρεσίες και την κατανόησή τους.

Θέλω όμως πάντα να είμαι ειλικρινής, γι’ αυτό και ξεκαθαρίζω ότι ασφαλώς και δεν έχουμε τελειώσει ακόμα. Έχουμε μπροστά μας το κρίσιμο στάδιο της έγκρισης όλων των παραπάνω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως είναι γνωστό, έχουμε ήδη κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις μαζί της, πλέον το αίτημα είναι και επίσημο και περιμένουμε στους επόμενους μήνες, το οριστικό ΟΚ. Πιστεύω ότι θα το λάβουμε. Αν όχι, θα αναγκαστούμε να πάμε σε νέο διαγωνισμό. Πάλι θα γίνει το έργο. Αλλά θα πάρει παραπάνω χρόνο η διαδικασία. Πιστεύω βάσιμα όμως ότι αυτό δεν θα χρειαστεί.

Αν όλα πάνε καλά, μπορούμε να έχουμε εργοτάξια μέσα στο 2020. Μία περίπτωση υπάρχει μόνο να καθυστερήσει το να ξεκινήσει το έργο. Ένας κίνδυνος: Να υπάρξουν δικαστικές προσφυγές για λόγους επιχειρηματικών συμφερόντων, από κάποιον από τους 3 σημερινούς εργολάβους. Ελπίζω ότι κανείς δεν θα βάλει τελικά το προσωπικό γινάτι και το στενό οικονομικό και επιχειρηματικό του συμφέρον πάνω από το καλό των πολιτών και του τόπου. Το έργο πλέον κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει. Θα μπορούσε μόνο εκδικητικά να το καθυστερήσει. Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα το κάνει. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι δέσμευση της κυβέρνησης, δέσμευση δική μου, πάνω απ’ όλα δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού: ο σύγχρονος, γρήγορος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα γίνει πραγματικότητα. Το είπαμε, δεσμευτήκαμε, το προσπαθήσαμε και από σήμερα μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να το κάνουμε πράξη.

 

Νεκτάριος Φαρμάκης: «Εμείς θα πανηγυρίσουμε μόνο όταν η Πατρών – Πύργου ολοκληρωθεί!»

«Σήμερα, μετά από πολύ καιρό, ακούσαμε καλές ειδήσεις και λάβαμε έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη για την υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου από τον Υπουργό Υποδομών. Τον ευχαριστούμε. Όπως τον ευχαριστούμε και για τη θετική ανταπόκρισή του στην πρόσκληση που του απευθύναμε, μέσω της Επιτροπής Παρακολούθησης που συνέστησε το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας να υπάρχει διαρκής ενημέρωση για την πορεία των διαδικασιών του έργου. Ελπίζουμε, μετά από όσα ακούσαμε, όλα να κυλήσουν ομαλά και το πολύπαθο έργο να μην αντιμετωπίσει νέες περιπέτειες. Ωστόσο, δεν εφησυχάζουμε. Επαγρυπνούμε. Εμείς θα πανηγυρίσουμε μόνο όταν ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος! Γιατί όπως έχω πει και επαναλαμβάνω, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δεν είναι ούτε διαιτητής εργολάβων, ούτε μηχανικός, ούτε λογιστής. Η Περιφέρεια εκπροσωπεί και εκφράζει το σύνολο της κοινωνίας της Δυτικής Ελλάδας, και μόνο αυτή. Και εμείς, είμαστε εδώ για να διεκδικούμε με σοβαρότητα και αποφασιστικότητα το δικαίωμά της σε βιώσιμη ανάπτυξη και ευημερία…».

Στη δήλωση αυτή προέβη ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, μετά το μετά το τέλος της σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε σήμερα, Τρίτη 21 Ιανουαρίου για την Πατρών – Πύργου στο Υπουργείο Υποδομών.

Ο κ. Φαρμάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για τα αποτελέσματα της σύσκεψης, καθώς και για την αναλυτική ενημέρωση στην οποία προέβη ο Υπουργός, Κώστας Καραμανλής, προς τους θεσμικούς εκπροσώπους της Περιφέρειας, όπως αυτοί εκπροσωπούνταν από τους επικεφαλής των παρατάξεων του Περιφερειακού Συμβουλίου, καθώς και τα μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης.

Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, ο κ. Καραμανλής γνωστοποίησε ότι έχει υπάρξει συμφωνία με την Παραχωρησιούχο Κοινοπραξία της «Ολυμπίας Οδού» για την εκτέλεση του έργου και μάλιστα, σε διάστημα συντομότερο από αυτό που προέβλεπαν οι προηγούμενες συμβάσεις (36 μήνες). Επίσης, επιβεβαίωσε πως έχει διασφαλιστεί η συνέχιση χρηματοδότησης του έργου από την Ε.Ε. και μετά το 2023, ώστε να μην υπάρχει καμία ανησυχία, ενώ πρόσθεσε ότι αναμένεται πλέον η τελική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τις διαδικασίες να απαιτούν από τρεις μέχρι και έξι μήνες για την ολοκλήρωσή τους.

Στη σύσκεψη μετείχαν οι επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων, Απ. ΚατσιφάραςΚ. ΣπηλιόπουλοςΒ. Χατζηλάμπρου και Α. Νικολακόπουλος. Επίσης, οι Αντιπεριφερειάρχες, Β. Γιαννόπουλος και Ν. Κοροβέσης, ο δήμαρχος Δυτ. Αχαΐας, Χρ. Μυλωνάς, ο δήμαρχος Ήλιδας, Ι. Λυμπέρης, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας, Κ. Νικολούτσος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Β. Αίβαλής, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι, Π. ΜπράμοςΠ. Ανδρικόπουλος και Κ. Μπρίνια, καθώς και το στέλεχος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΔΕ, Χρ. Καραγιάννης.

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα