24/11/201917:50

Ι. Ναός Αγ. Σπυρίδωνος Πύργου: 25 Νοεμβρίου η εορτή της Αγίας Αικατερίνης, προστάτιδος των ανύπαντρων γυναικών και πολλών επαγγελμάτων

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΠΥΡΓΟΥ
25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΠΑΝΣΟΦΟΥ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΠΡΟΣΤΑΤΙΔΟΣ ΤΩΝ ΑΝΥΠΑΝΤΡΩΝ
ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΛΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ

Αγαπητοί μας φίλοι και Χριστιανοί μας, η Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία μας, κάθε ημέρα εορτάζει κι έναν μεγάλο Άγιο ή μια μεγάλη Αγία. Την 25η Νοεμβρίου κάθε χρόνο εορτάζεται η Ιερή μνήμη της Αγίας Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος και πανσόφου Αικατερίνης, η οποία είναι ένα από τα λαμπρότερα στολίδια ανάμεσα στους χιλιάδες χιλιάδων μαρτύρων του τετάρτου αιώνος, την οποία ο Ιερός υμνωδός την ονομάζει: «πανεύφημον νύμφην Χριστού» και πολύ σωστά γιατί η Αγία ως μόνον νυμφίον της ψυχής της, είχε κάνει τον Ιησού Χριστό!

Η Αγία Αικατερίνη ή Αικατερίνη της Αλεξάνδρειας, η γνωστή ανά την οικουμένη κατά τους υμνολόγους της Αγίας μας Εκκλησίας Αικατερίνα (282–305), ήταν μία από τις μεγαλύτερες Μεγαλομάρτυρες της Ορθοδοξίας μας, η οποία έμεινε σταθερή και ακλόνητη στα πιστεύω της, παρά τις πιέσεις και τα βασανιστήρια που υπέστη, κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ. Η ζωή της, όπως θα δούμε συνοπτικά και παρακάτω ήταν πραγματικά πολύαθλος και κατέπληξε τους πάντας. Η σοφία και η γνώσις, όλη η επιστήμη του καιρού της, είχε γίνει κτήμα της. Όλα όμως τα περιφρόνησε για την αγάπη του μοναδικού Νυμφίου του Ιησού Χριστού!

Η Αγία Μεγαλομάρτυς Αικατερίνη έζησε επί εποχής Μαξιμίνου του Β΄, άρχοντα της Αιγύπτου και ήταν κόρη του αριστοκράτη Κώνστα. Έτυχε μεγάλης μόρφωσης και ήταν κάτοχος της Ελληνικής Φιλολογίας. Σπούδασε επίσης Φιλοσοφία, Ρητορική και πολλές ξένες γλώσσες της εποχής της.

Νεαρή ακόμη ελκύστηκε από την Χριστιανική διδασκαλία την οποία μελέτησε και αφού ασπάσθηκε τον Χριστιανισμό, εργάσθηκε δραστήρια για την διάδοσή του, επιτυγχάνοντας πολλά χάριν της ρητορικής της δεινότητας και των πολλών γνώσεών της. Την Αικατερίνη, όμως, εκτός της σοφίας και των αρετών της, την διέκρινε και το σπάνιο κάλλος της μορφής της. Στην ηλικία των 18 ετών επισκέφτηκε τον Ρωμαίο αυτοκράτορα, που ήταν πιθανόν ο Μαξιμίνος Β΄ ή ο Μαξέντιος και προσπάθησε να τον πείσει να παύσει τους διωγμούς που διεξήγε κατά των Χριστιανών, πετυχαίνοντας μάλιστα να μεταστρέψει στον Χριστιανισμό την γυναίκα του Αυτοκράτορα Φαυστίνα, όπως θα δούμε και παρακάτω.

Σύμφωνα με την παράδοση όταν πληροφορήθηκε ο Αυτοκράτορας όσα διαδίδονταν περί των ιδεών της και του τρόπου της ζωής της Αγίας, ανέθεσε σε εβδομήντα περίφημους ρήτορες, συζητώντας μαζί της, να της αποδείξουν το αβάσιμο των ιδεών της. Αποτέλεσμα όμως υπήρξε το αντίθετο. Η Αικατερίνη με την κομψότητα του λόγου της και των επιχειρημάτων της «εφίμωσε λαμπρώς τους κομψούς των ασεβών, του πνεύματος την μαχαίραν». Ακόμη με τα σοφά της επιχειρήματα, κατάφερε να τους προσηλυτίσει στον Χριστιανισμό. Όταν ο Αυτοκράτορας έμαθε το αποτέλεσμα οργίσθηκε και διέταξε την θανατική καταδίκη όλων στη πυρά, ενώ για την Αικατερίνη, διέταξε μαρτύρια μέχρι θανάτου.

Στην αρχική φυλάκιση η νεαρή Αγία υπέμεινε τις πιέσεις και τις κακουχίες με θάρρος που αντλούσε από την δύναμη της βαθιάς της πίστης. Μια νύχτα δέχτηκε την επίσκεψη του ίδιου μας, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, όπου και της προσέφερε δακτυλίδι για να φορέσει στο δάκτυλό της, ως σφραγίδα επιβεβαιώσεως των αρραβώνων της μετά του Νυμφίου Ιησού Χριστού. Ο αρραβώνας αυτός, στην Αγία Γραφή, καλείται αρραβών του Πνεύματος.

Όταν έμαθε η Φαυστίνα, σύζυγος του Αυτοκράτορα, τον λόγο της καταδίκης της Αγίας, θαύμασε την καρτερικότητά της και ζήτησε να την επισκεφθεί, πράγμα που έγινε με συνοδεία πολλών στρατιωτών υπό τον Φρούραρχο Πορφυρίωνα. Όλοι αυτοί τελικά κατηχήθηκαν στη νέα θρησκεία μαζί δε και Πορφυρίωνας. Η Αγία τους μίλησε με πολλή πίστη για τον Χριστό, ως Θεόν αληθινόν και Θεάνθρωπον, για την ανυπέρβλητη διδασκαλία Του, την αγάπη Του, που έφθασε μέχρι θανάτου και Σταυρού, τα θαύματά Του, εν συνεχεία βέβαια αναλυτικά την Σταυρική Θυσία, την Ανάσταση, την Ανάληψη, την Μεταμόρφωση, το Βάπτισμα, την μετάνοια, τη Θεία Κοινωνία στο τραπέζι της αγάπης και της Θείας Λατρείας, και πολλά ακόμα, όσα περιλαμβάνει η Χριστιανική μας πίστις, με τα οποία σαγήνευσε και αιχμαλώτισε στην πίστη όχι μόνον την Φαυστίνα και τον Πορφυρίωνα αλλά και διακόσιους ακόμα στρατιώτες, οι οποίοι παρακολουθούσαν κατάπληκτοι την υπέροχη και θεϊκή και μεγαλόπρεπη διδασκαλία της για τον Χριστό και την Εκκλησία Του.

Τότε ο Αυτοκράτορας διέταξε τον αποκεφαλισμό της Φαυστίνας και της ακολουθίας της και την τελική εκτέλεση της Αγίας. Μέσον θανάτωσης ήταν ο “βασανιστικός τροχός” που έμοιαζε με τροχό, η περιφέρεια του οποίου έφερε καρφιά που ετίθετο σε κίνηση με σχοινιά και τροχαλίες πλησιάζοντας αργά το δεμένο σώμα του καταδίκου, με συνέπεια τις εκδορές μέχρι διαμελισμού. Η παράδοση αναφέρει πως τα καρφιά του τροχού όταν πλησίασαν το σώμα της Αγίας ξεκολλούσαν ή έσπαζαν. Έτσι αποφασίσθηκε τελικά ο αποκεφαλισμός της Αγίας στις 24 Νοεμβρίου, ημέρα Παρασκευή και σε ηλικία μόλις 18 ετών και όταν συνέβη αυτός, οι παριστάμενοι αντιλήφθηκαν αντί για αίμα να ρέει Γάλα!

Η Ιερά Παράδοση αναφέρει ότι το πάναγνο σώμα της Αγίας μεταφέρθηκε υπό “πτερύγων αγγέλων” στο όρος Σινά της ομώνυμης χερσονήσου όπου επί αιώνες έμεινε άταφο, κατά τους συναξαριστές, μέχρι τον 6ο αιώνα, όταν ερημίτες μοναχοί της περιοχής μέσω οράματος ειδοποιήθηκαν και κατέβασαν από το όρος το σώμα της Αγίας, το οποίο και εναπόθεσαν σε μαρμάρινη θήκη μυροβολώντας και κάνοντας Θαύματα μέχρι σήμερα. Η Αγία Αικατερίνη είναι προστάτιδα των ανύπανδρων γυναικών, της σπουδάζουσας νεολαίας και μαζί με τον Άγιο Θεόδωρο το Στρατηλάτη θεωρούνται και προστάτες για τις παθήσεις απόκρυφων οργάνων των γυναικών.

Στην αγιογραφημένη εικόνα της, παρουσιάζεται με στολή Βυζαντινής αυτοκράτειρας και με βασιλικό στέμμα στο κεφάλι της, που δηλώνουν την υψηλή καταγωγή της. Στο δεξί της χέρι κρατάει ένα κλαδί από φοίνικα που συμβολίζει τον θρίαμβο που κατήγαγε απέναντι στους ειδωλολάτρες φιλοσόφους της εποχής της, ενώ με το αριστερό της χέρι αγγίζει τον τροχό και το ξίφος, τα οποία δηλώνουν τα φοβερά της μαρτύρια. Στη βάση της εικόνας υπάρχουν μερικά βιβλία που φανερώνουν και αυτά συμβολικά την μεγάλη της σοφία.

Ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός έκτισε την γνωστή Ιερά Μονή της Αγίας Αικατερίνης του Σινά και το καθολικό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος (548-565), εντός της οποίας τοποθετήθηκε η μαρμάρινη θήκη. Στη Μονή διασώζεται σημαντικό θησαυροφυλάκιο της πρώϊμης Χριστιανικής τέχνης, κυρίως εικονογραφημένων χειρογράφων, ενώ οι μοναστές της και σήμερα είναι Έλληνες.

Η ημέρα του μαρτυρίου της Αγίας Αικατερίνης θεωρείται η 24 Νοεμβρίου, της δε εύρεσης των Ιερών Λειψάνων της, η 25 Νοεμβρίου. Όλοι οι Χριστιανοί, εκτός των σλαβικών Εκκλησιών, συνέπτυξαν σε μία και τις δύο αυτές εορτές και όρισαν την 25 Νοεμβρίου, ως ημέρα τιμής της ιερής μνήμης της, συνεορταζόμενη παράλληλα και με την απόδοση της εορτής των Εισοδίων της Θεοτόκου.

Η Αγία Αικατερίνη αποτελεί κόσμημα στον χορό των Αγίων Μαρτύρων και για τον λόγο αυτό οι άνθρωποι την τιμούν και κτίζουν μεγαλοπρεπείς Ιερούς Ναούς στο όνομά της. Οι Υμνογράφοι της Εκκλησίας μας, συνέθεσαν τους ωραιότερους ύμνους στην χάρη της και τέλος οι μεγαλύτεροι αγιογράφοι ασχολήθηκαν με την μορφή της Αγίας, ιστορώντας θαυμάσιες εικόνες.

Αυτός είναι εν συντομία ο βίος της πάνσοφης Αικατερίνης, η οποία είναι παράδειγμα ζωής με την προσευχητική της στάση απέναντι στον Κύριο αγαπητοί μου. Αγάπησε τον Κύριο τόσο ώστε θυσίασε τα πάντα με το φρικτό μαρτύριό της, για την δόξα Του. Μας καλεί και σήμερα η Αγία να της μοιάσουμε στην ομολογία της πίστεως και αυτό είναι που λείπει από τις ημέρες μας και από την ξεδιάντροπη εποχή μας, λείπει η ομολογία και το μαρτύριον, λείπει το θάρρος, μας λείπει η πνευματική λεβεντιά, μας λείπει το φιλότιμο…

Ας ευχηθούμε ο Θεός, δια πρεσβειών της Αγίας και Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Αικατερίνης της Πανσόφου, να χαρίζει και σε εμάς την δική Του άνωθεν αληθινή σοφία αλλά και το μαρτυρικό και ομολογητικό φρόνημα της εορταζομένης Αγίας, ώστε η ζωή μας, να μαρτυρεί ότι είμαστε πραγματικά και όχι μόνο να λεγόμαστε απλά Ορθόδοξοι Χριστιανοί αλλά Μάρτυρες λοιπόν και Ομολογητές πρώτα στο σπίτι μας, ύστερα στους συγγενείς μας, κατόπιν στη δουλειά μας και τέλος σε ολόκληρη την κοινωνία μας. Παντού και πάντα και σε όλες τις εκδηλώσεις της ζωής μας, να ομολογούμε τον Ιησούν Χριστόν μας, ως αληθινόν Θεόν και Σωτήρα του κόσμου. Αλλά και η ζωή μας και το παράδειγμά μας να είναι όλα Φώς Χριστού, γιατί αγαπητοί μου φίλοι, «Φώς Χριστού φαίνει πάσι».

H ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΚΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ!

Λίγο πριν αποκεφαλιστεί η καλλιπάρθενος Νύμφη του Ιησού Χριστού Αικατερίνη, ενώπιον πλήθους κόσμου, κάμπτουσα τα γόνατα προς τον Κύριον, προσευχήθηκε και είπε:

«Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός μου, ευχαριστώ σοι, ότι έστησας επί πέτραν της υπομονής τους πόδας μου και κατεύθυνάς μου, τα διαβήματα· έκτεινον τώρα τας αχράντους παλάμας σου, όπου εις τον Σταυρόν ετραυμάτισες και δέξαι μου την ψυχήν, την οποίαν έθυσα διά την αγάπην σου. Μνήσθητι Κύριε, ότι σαρξ και αίμα είμεθα, και μη αφήσης να φανερωθώσιν από τους δεινούς εξεταστάς εις το φοβερόν Σου Κριτήριον τα εν αγνοία μου πταίσματα, αλλά απόπλυνον αυτά με τα αίματα, όπου έχυσα διά την αγάπην Σου, και οικονόμησαι να γένη το σώμα τούτο, όπου δια σε κατεκόπη, αθέατον εις εκείνους όπου θέλουν ζητήσει αυτό, και φύλαξον αυτό σώον και ακέραιον όπου ορίσει η Βασιλεία Σου. Επίβλεψον εξ ύψους αγίου σου Κύριε, επί τον περιεστώτα λαόν τούτον, και οδήγησον αυτούς εις το φως της σης επιγνώσεως. Δίδου δε και εις όσους επικαλέσονται δι᾿ εμού το Πανάγιόν Σου Όνομα τα προς το συμφέρον αιτήματα, δια να σε δοξάζουσι με τον συνάναρχον Πατέρα και το συναίδιον Πνεύμά Σου, νυν και αεί, και εις τους αιώνας. Αμήν».

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ Ήχος: Πλ. α’ (Τον συνάναρχον Λόγον).
Την πανεύφημον νύμφην Χριστού υμνήσωμεν, Αικατερίναν την θείαν, και πολιούχον Σινά, την βοήθειαν ημών και αντίληψιν, ότι εφίμωσε λαμπρώς τους κομψούς των ασεβών, του Πνεύματος τη δυνάμει, και νυν ως Μάρτυς στεφθείσα, αιτείται πάσι το μέγα έλεος.

ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ Ήχος γ’. Η Παρθένος σήμερον.
Την σοφίαν άνωθεν, κομισαμένη του λόγου, των ρητόρων ήλεγξας, τας φληναφίας ευτόνως, κάλλεσι, της παρθενίας ωραϊσμένη, αίμασι, της μαρτυρίας πεποικιλμένη, διά τούτο σε ως νύμφην, Αικατερίνα Χριστός προσήκατο.

Η ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΟ ΟΡΟΣ ΣΙΝΑ

Επί βυζαντινού Αυτοκράτορα Ιουστινιανού, ανάμεσα στο 527 και 565 μ.Χ., ανεγέρθηκε η μονή στο σημείο που βρίσκονταν η «φλεγόμενη βάτος» του Μωϋσή. Το μέρος θεωρείται ιερό για Χριστιανούς, Μουσουλμάνους και Εβραίους. Ως απάντηση σε αίτημα μοναχών της μονής για προστασία, η μονή έλαβε από τον Μωάμεθ «ιδιόγραφη υποχρέωση» ή Διαθήκη (Αχτναμέ), επικυρωμένη με το αποτύπωμα της ίδιας της παλάμης του, που περιγράφει τα δικαιώματα των χριστιανών που ζουν με τους Μωαμεθανούς.

Η Βιβλιοθήκη της μονής διατηρεί την δεύτερη μεγαλύτερη συλλογή χειρογράφων και Κωδίκων της πρωτοχριστιανικής περιόδου, μετά από αυτή του Βατικανού. Ο «Σιναϊτικός κώδικας», που βρίσκονταν αρχικά στη μονή ως τον 19ο αιώνα, τώρα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου. Μεταξύ των κειμηλίων τής Μονής, ξεχωρίζει η συλλογή των φορητών εικόνων, η πλουσιότερη αριθμητικά και σημαντικότερη παγκοσμίως. Το Σινά είναι από τούς ελάχιστους τόπους όπου σώζονται εικόνες τού 6ου και 7ου αιώνα, απαράμιλλης ομορφιάς και τεχνικής. Εδώ βρίσκονται και οι παλαιότερες εικόνες του Χριστού και της Παναγίας. Μεγάλης αξίας τείναι και η συλλογή των 80 Σλαβικών χειρογράφων. Σώζεται μέρος από την πρώιμη Σλαβική Γραμματεία του 10ου-11ου αιώνα και φθάνουν έως την υστεροβυζαντινή περίοδο. Αρκετά έχουν γραφεί στην «γκλαγκολιτική» γραφή, που επινόησαν οι αδελφοί Κύριλλος και Μεθόδιος για να αποδώσουν στην σλαβική γλώσσα τα ιερά κείμενα. Η Βιβλιοθήκη του Σινά συγκαταλέγεται μεταξύ των φημισμένων βιβλιοθηκών που διαθέτουν συλλογές παπύρων. Πρόκειται για 125 τμήματα και 22 σπαράγματα, αρκετά εκ των οποίων ανάγονται στον 6ο αιώνα και παραδίδουν σημαντικά κείμενα.

ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΟΛΟΨΥΧΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΡΔΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΣΤΙΣ ΕΟΡΤΑΖΟΥΣΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΟΤΙ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΩΡΙΣ ΧΡΙΣΤΟ ΕΝΑΙ ΧΑΜΕΝΑ… ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ!

ΑΝΑΜΕΝΟΥΜΕ ΜΕ ΧΑΡΑ ΤΙΣ ΕΟΡΤΑΖΟΥΣΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΙΛΕΟΡΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΜΑΣ ΝΑ ΠΡΟΣΕΛΘΟΥΝ ΣΤΗΝ ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΗ ΜΑΣ ΑΥΤΗ ΣΥΝΑΞΗ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΜΑΣ ΑΠΟ ΩΡΑ 7:00 ΕΩΣ 9:30 Π.Μ.

Η ΠΑΝΣΟΦΟΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΝΑ ΠΡΕΣΒΕΥΕΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΣΤΟΝ ΝΥΜΦΙΟ ΧΡΙΣΤΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΟΔΟΥΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥΣ ΚΡΑΤΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΑΣ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ. ΑΜΗΝ!

ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΤΣΗΔΗΜΑΣ

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα