ΕΚΠΟΙΖΩ: Κίνδυνος υποβάθμισης των δικαιωμάτων των καταναλωτών σχετικά με τις εγγυήσεις προϊόντων

Κίνδυνος υποβάθμισης των δικαιωμάτων των καταναλωτών σχετικά με τις εγγυήσεις
προϊόντων
Ενόψει της συνάντησης των υπουργών της ΕΕ στις Βρυξέλλες στις 6 – 7 Δεκεμβρίου, η ΕΚΠΟΙΖΩ
προτρέπει τον έλληνα υπουργό, κ. Δραγασάκη, να μην συμφωνήσει στην εξασθένηση των
υφιστάμενων, στις χώρες της ΕΕ, δικαιωμάτων, σχετικών με την εγγύηση των προϊόντων.
Η συνάντηση των υπουργών πραγματοποιείται για την υιοθέτηση κοινής, επίσημης θέσης,
σχετικά με τη μεταρρύθμιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών ως προς την εγγύηση των
προϊόντων τόσο στις διαδικτυακές, όσο και στις εκτός διαδικτύου αγορές, πριν αρχίσουν οι
διαπραγματεύσεις πάνω στο κείμενο μεταξύ Κρατών Μελών, Επιτροπής και Κοινοβουλίου.
Η μεταρρύθμιση αφορά:
1. στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο η εγγύηση καλύπτει ένα προϊόν
2. στα δικαιώματα που έχει ο καταναλωτής, εάν εμφανιστεί ένα ελάττωμα μετά την αγορά του
προϊόντος και τέλος,
3. για πόσο χρόνο το βάρος απόδειξης του ελαττώματος βαρύνει τον πωλητή σε περίπτωση
βλάβης μετά την αγορά του προϊόντος.
Επί του παρόντος, η νομοθεσία της Ε.Ε. ορίζει ποια προστασία πρέπει να έχουν όλοι οι
καταναλωτές σε όλες τις χώρες, αλλά η τρέχουσα μεταρρύθμιση θα μπορούσε να θέσει ανώτατο
όριο για τα δικαιώματα αυτά σε ολόκληρη την Ε.Ε. Συνεπώς, ορισμένα εθνικά δικαιώματα
διακυβεύονται.

Για παράδειγμα, οι καταναλωτές στη Γαλλία και την Πορτογαλία μπορούν να βασίζονται σε μία διετή περίοδο κατά την οποία το βάρος απόδειξης μη ύπαρξης ελαττώματος κατά το χρόνο της πώλησης, βαραίνει τον πωλητή. Αλλά θα μπορούσαν να δουν αυτό το διάστημα να μειώνεται στο μισό, κάτι το οποίο θα συνιστούσε τεράστια απώλεια.

Οι καταναλωτές στην χώρα μας αλλά και τη Σλοβενία, την Πορτογαλία και τη Λετονία θα
χάσουν το τρέχον δικαίωμα να επιλέγουν τι θα συμβαίνει στην περίπτωση ελαττώματος. Το
τρέχον κείμενο προβλέπει μία άκαμπτη δομή στην οποία η επισκευή ή αντικατάσταση έρχεται σε
πρώτη θέση, ανάλογα με το τί προτιμά ο καταναλωτής και μόνο μετά από αυτό ακολουθεί η
μείωση του τιμήματος ή ο τερματισμός της σύμβασης. Ενώ αυτή τη στιγμή στη χώρα μας δεν
υπάρχει σειρά προτεραιότητας στην επιλογή του καταναλωτή σε περίπτωση ελαττώματος.

Από την άλλη πλευρά είναι θετικό το γεγονός ότι τα Κράτη Μέλη επιθυμούν να συμπεριλάβουν
στο πλαίσιο της παρούσας οδηγίας “έξυπνα προϊόντα”, γεγονός που θα αποτελούσε θετική
εξέλιξη σε σύγκριση με την κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Σήμερα δεν υπάρχουν ειδικοί
κανόνες σε επίπεδο Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών, όταν αγοράζουν προϊόντα τα
οποία διαθέτουν λογισμικό ή ψηφιακό περιεχόμενο. Αυτό σημαίνει ότι “έξυπνα” τηλέφωνα και
τηλεοράσεις θα καλύπτονται εφεξής από την Οδηγία και οι καταναλωτές θα απολαμβάνουν νέα
δεδομένα στα δικαιώματα τους σε περίπτωση που υπάρξει μία βλάβη.
Η νομική σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Μ. Βάτζιου σχολιάζει:
“Οι καταναλωτές θεωρούν πολύ σημαντικό το δικαίωμα της εγγύησης που λαμβάνουν, όταν
αγοράζουν μία τηλεόραση, ένα έπιπλο ή ένα πλυντήριο. Θα αποτελούσε ένα πολύ κακό μήνυμα
για τους καταναλωτές, εάν οι κυβερνήσεις ήταν έτοιμες να εξασθενήσουν τα δικαιώματά τους.”
“Δεν είναι σωστό, για χάρη της εναρμόνισης των δικαιωμάτων ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε., οι
χώρες με υψηλά επίπεδα προστασίας να αναγκαστούν να τα υποβαθμίσουν. Τα επίπεδα
προστασίας για όλες τις χώρες θα πρέπει να προσαρμοστούν προς τα πάνω και όχι προς τα κάτω”
Μπορείτε να δείτε το πλήρες κείμενο των απόψεων των μελών της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης
Καταναλωτών (BEUC), της ΕΚΠΟΙΖΩ συμπεριλαμβανομένης, στα αγγλικά BEUC), της ΕΚΠΟΙΖΩ συμπεριλαμβανομένης, στα αγγλικά ), της ΕΚΠΟΙΖΩ συμπεριλαμβανομένης, στα αγγλικά εδώ.

Αφήστε το σχολιό σας

Σχόλια