12/12/202012:40

Ηλεία: Μεγάλος σκεπτικισμός και αντιδράσεις από τους εμπόρους και καταστηματάρχες για την εφαρμογή της μεθόδου αγορών click away στην αγορά

Στην αγορά του Πύργου επικρατεί μεγάλος σκεπτικισμός από επιχειρηματίες που περίμεναν να δουλέψουν στις γιορτές και τώρα βλέπουν να χάνεται και ο τζίρος των Χριστουγέννων και οι έμποροι διαφωνούν κάθετα με την μέθοδο αγορών click away, την οποία θεωρούν ανεφάρμοστη στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, χαρακτηρίζοντας τις Κυβερνητικές ανακοινώσεις «αναποτελεσματικές, καταστροφή και κοροϊδία προς την αγορά και τους καταστηματάρχες.
Ενώ και η εφαρμογή του μέτρου αναμονής μέχρι δέκα λεπτά στον πελάτη στο κατάστημα και μετά μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο, μόνο προβλήματα θα προκαλέσει.
Οι καταστηματάρχες αναφέρουν πως θα ήταν πιο έντιμο για την κυβέρνηση να ανακοινώσει επέκταση του lockdown μέχρι τις 7 Ιανουαρίου, παρά αυτό το δυσλειτουργικό σύστημα λειτουργίας της αγοράς που ανακοίνωσαν καθώς όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά «Κανένα e-shop και click away δεν μπορεί να αντικαταστήσει την φυσική επαφή του καταναλωτή με το κατάστημα»..
Το φυσικό κατάστημα με τα ανοικτά φώτα, τα χρώματα,  τα προϊόντα που είναι στα ράφια ελεύθερα για δοκιμή, τις γεμάτες βιτρίνες, την υποδοχή του πελάτη με το χαμόγελο και την εξυπηρέτηση, το λεγόμενο «shopping therapy», που έχει ανάγκη κάθε καταναλωτής και φάνηκε πριν από λίγες ημέρες με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο έξω από τα Harrods του Λονδίνου, δεν μπορεί να τα αντικαταστήσει η μέθοδος του click away, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι έμποροι.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, με την μέθοδο του click away, ενδεχομένως να ωφεληθούν αφενός μεν όσα καταστήματα έχουν πολύ καλή διαδικτυακή παρουσία (μέσα από τις σελίδες του μπορεί να βρει ο καταναλωτής το προϊόν που αναζητά), αλλά, και όσα φυσικά καταστήματα έχουν τις υποδομές για παράδοση εκτός του εμπορικού τους χώρου.
Είναι ενδεικτικό ότι, ακόμα και μεγάλες αλυσίδες σκέφτονται αν θα λειτουργήσουν με αυτό τον τρόπο, καθώς, ακόμη και σε καταστήματα που βρίσκονται μέσα στον αστικό ιστό, δεν διαθέτουν πάρκινγκ και ωφέλιμο υπαίθριο χώρο.
Πάντως, είναι κοινό μυστικό ότι, η εφαρμογή του click away, λειτουργούσε σε ορισμένες περιπτώσεις καθ’ όλη την διάρκεια του lockdown παράνομα, από κάποια καταστήματα, ακόμα και συνοικιακά, αφού δεν μπορούσαν να γίνουν τιμολογήσεις. «Είναι καιρός η πρακτική αυτή να γίνει και επίσημη πλέον», επισημαίνουν χαρακτηριστικά.
Αντιδράσεις και από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας

 

Για την συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα, σύμφωνα με την εκτίμηση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και «καμία αναπλήρωση των απωλειών δεν θα επέλθει με τηλεφωνικές παραγγελίες, καθώς κανείς πελάτης δεν πληρώνει αν δεν βλέπει τι αγοράζει».

Αυτοί που θα δουν τις μεγαλύτερες απώλειες είναι τα μικρά καταστήματα ένδυσης και υπόδυσης που δε διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς – όπως τονίζεται – είναι αδύνατον ο πελάτης να κάνει κράτηση τηλεφωνικά για κάτι το οποίο δεν μπορεί να δοκιμάσει.

«Δυστυχώς πάμε σε αγορά δύο ταχυτήτων», λέει ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας, εξηγώντας: «Από τη μία πλευρά είναι τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης και οι θέσεις εργασίας τους βρίσκονται ‘στον αέρα’. Στον αντίποδα βρίσκονται οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρίες κούριερ, καθώς ακόμη και τα υπερσύγχρονα e-shop που διαθέτουν ‘έπεσαν’, ακριβώς λόγω του αυξημένου όγκου παραγγελιών που δέχονται», τονίζει.

“Πάρτε μέτρα τώρα”

Βασικό αίτημα πλέον φαίνεται πως θα είναι η λήψη επιπρόσθετων μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου καθώς κρίνεται πως το σημερινό πλέγμα, που θα παραμείνει σε ισχύ, όπως διαβεβαίωσε ο υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδης, δεν επαρκεί για να καλύψει τους εμπόρους.

«Αναμένουμε από την κυβέρνηση να ανακοινώσει άμεσα ένα γενναίο πλαίσιο αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης της ρευστότητας για τους μικρομεσαίους εμπόρους, που είναι οι μεγάλοι χαμένοι του νέου πλαισίου λειτουργίας της εορταστικής αγοράς», δηλώνει ο κ. Καρανίκας επαναφέροντας παράλληλα το αίτημα για δημιουργία ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού αλλά και τη διαγραφή μέρους των χρεών που δημιουργήθηκαν μέσα στην πανδημία.

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Σταύρος Καφούνης υπογραμμίζει ότι «συστήματα τύπου “click away”, ραντεβού και ψηφιακές πωλήσεις, αποτελούν συμπληρωματικές μεθόδους και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς». Μάλιστα εκτιμά πως μόλις το 10% των επιχειρήσεων δύναται να χρησιμοποιήσουν πραγματικά το εργαλείο του click away. «Σεβόμαστε αποδεδειγμένα τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων για τα θέματα υγείας, όμως δεν μπορούμε να τους αφήσουμε να τοποθετούνται και σε πρακτικά ζητήματα της αγοράς, που γνωρίζουμε καλύτερα και αφορούν χιλιάδες συμπολίτες μας», σημειώνει. Ο ίδιος ζητεί να επανεξεταστούν απ’ την κυβέρνηση οι προτάσεις που είχε καταθέσει ο Εμπορικός Σύλλογος για επαναλειτουργία των καταστημάτων με πολύ αυστηρότερα μέτρα.

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα